Den uendelige rekken av grusomme meldinger fra Gaza gjør at vår oppmerksomhet i Ship to Gaza nå selvsagt først og fremst rettes mot behovet for hva vi kan bidra med på kort sikt. Hvordan skal vi styrke Ship to Gaza?
Ship to Gaza Norway (STGN) har mer enn 200 medlemmer, men vi har ikke vært noe flinke til å bygge opp STGN organisatorisk. Nå blir det viktig å rette på det, slik at flere av medlemmene kan aktiviseres og at ledelsen i STGN kan styrkes og fornyes. På møtet 30. november vil Herman Reksten, kaptein på flere av Gaza-båtene, presentere behovet for nye krefter, flere aktivister, og generasjonsskifte i ledelsen i Ship to Gaza. Her vil vi også I presentere initiativet International Campaign to Save Gaza.
Ship to Gaza Norway spiller en sentral rolle i å holde det verdensomspennende nettverket Freedom Flotilla Coalition (FFC) operativt. Det er en stor utfordring for oss, og det har i en periode gitt oss mindre krefter til ekstern markering i Norge. Etter 7. oktober har det vært gjort en omfattende innsats for å sette dette svært verdifulle nettverket klar til å gjøre en innsats allerede nå – i 2023. Det var hovedtema for nettverkets møte i Istanbul 4.-5. november, som hadde god deltakelse fra organisasjoner og aksjoner i fem verdensdeler. Der ble det tatt initiativ som har vært avgjørende for etableringen av International Campaign to Save Gaza, som nå arbeider med å organisere skipstransport fra Middelhavshavner til Gaza av forsyninger som folk i Gaza desperat trenger.
23. november var det en stor pressekonferanse i Istanbul for å lansere den nye International Campaign to Save Gaza, med deltakende organisasjoner fra en rekke land, men med særlig tyngde fra arabiske land og fra eksilpalestinske organisasjoner. Krumtappen i arbeidet er tyrkiske Mavi Marmara Association (MMA), som også var vert for pressekonferansen. Den er med i FFC-nettverket. Ellers var FFC representert av Torstein Dahle fra Norge og Zohar Chamberlain Regev fra Tyskland/Israel. FFC ser på dette initiativet som svært viktig for å kunne mobilisere bredt og få størst mulig handlekraft både til arbeidet med humanitær hjelp generelt, og spesielt til å øke det politiske presset mot Israel og USA for å åpne Gaza opp for direkte tilførsel av varer og humanitær hjelp uten å gå via Egypt og Rafah.
Mer informasjon finnes på https://savegazza.com/en/home/ (På arabisk skrives Gaza med to z’er).
Så vil vi også selvsagt gjennomføre den planlagte seilasen i 2024 med båten vår "Handala". På vei mot Middelhavet og gjennom Middelhavet skal vi besøke en rekke havner og gjøre det vi kan for å aktivisere og inspirere til Palestina- solidaritet. Ekspedisjonens motto "For the Children of Gaza" har fått en rystende aktualitet. Vi planlegger å seile ut 1. mai 2024, og vi vil ha Gaza som vårt mål. Hva slags Gaza det vil være, og hvordan seilasen rent praktisk kan rettes inn, vet vi ennå ikke. Men vi arbeider med hvordan båten skal gjøres klar til ny seilas. Og oppfordringen står fast:
Vi trenger båtkyndig personell og aktivister for denne seilasen. Ta kontakt hvis du ønsker å være en del av dette solidaritetsarbeidet.
Kontakt Arne Birger Heli e-post
Vi oppfordrer alle våre medlemmer og støttespillere til å delta i demonstrasjoner og støttemarkeringer, og til selv å ta initiativ der slike markeringer mangler. Det kan synes håpløst, men det er den framvoksende protestbevegelsen over hele verden som kan presse regjeringer til å forlate sine passive tilskuerplasser. For palestinere i Norge betyr det veldig mye å merke støtten, og for palestinerne i Gaza er opplevelsen av å være glemt helt forferdelig.
For styret i Ship to Gaza Norway
Torstein Dahle, leder