International Campaign to Save Gaza.

Under Freedom Flottilas møte i Istanbul 4.-5. november 2023, som hadde god deltakelse fra organisasjoner og aksjoner i fem verdensdeler, ble det tatt initiativ som har vært avgjørende for etableringen av International Campaign to Save Gaza. Dette initiativet arbeider nå med å organisere skipstransport fra Middelhavshavner til Gaza av forsyninger som folk i Gaza desperat trenger.

Forpliktet til å velge side

Mads GilbertMads Gilbert: Om okkupasjon, helse og politikk 

"Som lege har jeg ikke forpliktet meg til nøytralitet, men til å velge side: For pasienten, for familiene, for lokalsamfunn som måtte være utsatt for sykdom og skade, enten dette skyldes forurensning eller sult, smitte, epidemier eller kollektive overgrep.

Israels okkupasjon av Palestina generelt og beleiringen og bombingen av Gaza spesielt har svære, menneskeskapte medisinske konsekvenser.

Å tie ville være å svikte de syke og skadde. Å tie ville være å velge side for okkupanten.Å tie ville være å svikte mitt legeløfte," skriver Mads Gilbert blant annet.

Les  mer på Ivar Johansens blogg >>

Freedom Flotilla Coalition

Freedom Flotilla Coalition (FFC) er en internasjonal grasrotorganisasjon. Solidaritetsbevegelsen FFC består av mange kampanjer og tiltak over hele verden som arbeider sammen for å avslutte beleiringen av Gaza.

Freedom Flotilla Coalition ble dannet etter det første forsøket på å komme inn til Gaza sjøveien med en flotilje i 2010. En så behovet for å koordinere de mange lokale kampanjene som arbeidet for å få slutt på boikotten av Gazastripen.

FFC respekterer menneskerettighetene til alle, uavhengig av rase, kjønn, stamme, religion, etnisitet, nasjonalitet, seksuell legning, nasjonalitet eller språk.

FFC sine handlinger mot blokaden er alltid styrt av prinsippene om ikke-vold og ikkevoldelig motstand.

FFC er solidariske med det palestinske folket, men støtter ingen bestemte politisk partier eller organisasjoner.

Ship to Gaza Norway er én av kampanjene som deltar i FFC-organisasjonen.

Du finner mer på hjemmesiden til FFC

Gazas Ark 2013

Ship to Gaza og Freedom Flotilla koalisjonen skal bryte blokaden fra innsiden med prosjektet

Gazas Ark logoFreedom-Flotilla-Logo

Ship to Gaza Norway er del av den internasjonale koalisjonen, Freedom Flotilla, som arbeider for å heve den ulovlige blokaden. Gazas Ark var en palestinsk fiskebåt som i 2013-2014 ble bygget om til lastebåt, og skulle lastes med eksportprodukter fra Palestina. På senvåren 2014 skulle den segle ut fra Gaza mot en havn i Middelhavet for å levere produktene til kjøperne. Gazas Ark var et samarbeidsprosjekt initiert av palestinerne på Gaza, inkludert Palestine Sailing Federation og The Fishermen’s Solidarity Campaign. Båten eides av Ship to Gazas samarbeidspartner Freedom Flotilla Coalition og rehabilitertes av palestinske arbeidere sammen med internasjonale aktivister. Et av medlemmene i Ship to Gaza Sverige, Charlie Andreasson, deltokr i arbeidet. Gazas Ark var en fredelig aksjon med hensikt å utfordre den folkerettsstridige blokaden som Israel ensidig har tvunget på Gazas befolkning – mens verdens regjeringer står med henda i kors. 

 

GAZA’S ARK Var VIRKELIG ET INSPIRERENDE PROSJEKT:

Det synliggjorde at Israels beleiring av Gaza er mye mer enn en blokade: Den hindrer nesten all utførsel av varer til Vestbredden og til andre land. Vi skulle seile ut for å bryte beleiringen innenfra.

Det synliggjorde at folk i Gaza blir hindret i å kunne leve av sitt eget arbeid, ved at det meste av import og all eksport blokkeres, ved gjentatte angrep på fiskerne som presses stadig lengre inn mot stranden, og ved restriksjoner og angrep på bøndene og på jorda deres.

Båten ble kjøpt i Gaza og det ble betalt for arbeid og ytelser lokalt, slik at pengene havnet hos arbeidere og fiskere som samarbeidet med FFC.GazasArk

Det viste at kvinner og menn under vanskelige forhold likevel strever for å lage nyttige og verdifulle ting som omverdenen ønsker å kjøpe, men som folk i Gaza nå bare får selge til hverandre.

Varene skulle selges til kjøpere over hele verden. 

Produsentene ble presentert på nettet, alle varene ble betalt for slik at produsentene fikk pengene sine uansett hva som skjedde med lasten.

Både unge og eldre ville arbeide med ombyggingen, der de eldres kunnskaper og erfaringer om skipsbygging og sjøfart ble formdlet til de unge og bidra til deres framtid. Frivillige fra FFC (også fra Norge) skulle delta.

På grunn av Israels kvelertak på Gaza er 80 prosent av befolkningen i større eller mindre grad avhengige av hjelpesendinger. Dette vil de ut av; de vil ha arbeid og bygge sitt eget samfunn.

Gaza’s Ark var ikke et hjelpeprosjekt, men vårt lille bidrag til arbeid, selvstendighet og frihet

Tanken var at tusener av mennesker skulle eie deler av lasten. Tusener av mennesker skulle eie aksjer i båten. Dersom Israel kapret båten og konfiskerte last eid av statsborgere i mange land, måtte vi få disse landenes regjeringer til å protestere.

 

Arken på vann

HVA SKJEDDE MED GAZA'S ARK?

I første halvår av 2014 sto arbeidet med prosjektet «Gaza’s Ark» sentralt i arbeidet vårt. På tross av forsinkelser bl.a. som følge av stengte tunneler mellom Egypt og Gaza, gikk arbeidet framover slik at en avreise i mai-juni 2014 var realistisk.  29. april ble båten utsatt for sabotasje ved at dykkere festet to sprengladninger under vannlinjen. Båten lot seg imidlertid reparere, og arbeidet gikk derfor videre med basis i en sterk vilje om ikke å la seg stoppe. Men 11. juli, i den første fasen av Israels brutale bombekrig mot Gaza i juli-august, ble Gaza’s Ark totalt ødelagt av en rakett som tydeligvis var siktet inn spesielt mot denne båten. Ingen ble skadd i angrepet, men prosjektet lot seg ikke videreføre etter det.  

 

HVA SKJER MED VARENE DU BESTILTE FRA GAZA?

Ettersom Gazas Ark ble ødelagt sommeren 2014, fikk vi ikke prøvd å seile ut som planlagt i august/september. Alle produsentene er blitt betalt for produktene. Mat med utløpsdato ble donert gjennom våre samarbeidspartnere til mennesker i Gaza som forble hjemløse etter sommerens angrep.

Vårt formål var aldri å drive nødhjelp, men å stimulere til handel gjennom havnen i Gaza. Vi så allikevel at produkter som ikke kunne lagres over lengre tid, var best å gi bort til mennesker som hadde behov for det. Produkter som ikke var matprodukter, blir lagret i vente om en ny mulighet for å bli fraktet ut.

Hvis din bestilling inkluderte matprodukter, er disse blitt donert bort og vi håper på din forståelse for dette. Vi fortsetter arbeidet og gir ikke opp håpet om å få gjennomført vellykket handel med Gaza veldig snart!

TRADE, NOT AID!

 

 GAZA LOGO

Har du spørsmål, er du velkommen til å kontakte oss på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

 

Information in english

"Ship to Gaza" is an initiative for practical solidarity with the civic population in Gaza. The organization is independent of any religion or political parties, and works for the aim that international law will count also on the Gaza strip. 

This year (2014) we are working together with the Freedom Flotilla Coalition with the project called Gaza's Ark (gazaark.org). A fishing boat has been transformed into a cargo boat in Gaza, with the useful help of Palestinian fishermen. This spring/summer, the boat will leave its port in Gaza with products produced in Palestine. Buyers from all continents will be expecting their goods to arrive. In this way, we hope to stimulate the production and industry in Gaza. After nearly seven years of blockade and brutal attacks, a big share of the population is left unemployed and the economy is broken. The siege is very effective both in blocking imports and on blocking exports. The aim of Gazas Ark is to be an example of the trade activity that Gaza could easily be a part of, if it was not under the pressure of the blockade. We want to contribute with "Trade - not aid".

In 2010, 2011 and 2012, Ship to Gaza Norway (STGN) worked with the Freedom Flotilla coalition to send boats with necessary building-, medical- and school materials to Gaza. The aim was to break the siege, and at the same time bring products that it would be natural for people of Gaza to import through its territorial waters and ports. The three Freedom Flotilla projects, including the project with the sailboat Estelle in 2012, got a lot of media attention and helped ease the siege a bit at the time, but our boats were brutally and violently stopped by Israeli forces in international waters, and never reached the ports of Gaza. Nevertheless we will not give up our goal, and our goal is to brake the siege of Gaza!

Follow us in our exciting projects! Help us brake the siege of Gaza!


Feel free to contact us if you would like to contribute or if you have any queries:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

We also have local groups in all parts of Norway, let us know if you would like to join the one in your home town:
Ship to Gaza Lillehammer (on Facebook)
Ship to Gaza Hamar (on Facebook)
Ship to Gaza Ringerike
Ship to Gaza Oslo/Akershus (on Facebook)
Ship to Gaza Bergen


Org.nr. 995 961 350
Bank account: 1503 18 33598


(Published 18.03.2014)

Vedtekter for Ship to Gaza Norway

Fastsatt på årsmøte 11. mars 2024


Formål
”Ship to Gaza” er et initiativ for praktisk solidaritet med Gaza’s sivilbefolkning, med det mål å oppheve blokaden, i samarbeid med ulike nasjonale og internasjonale aktører og organisasjoner.  

Medlemskap
Alle organisasjoner og enkeltpersoner som støtter STGN’s plattform kan bli medlem.

Antisemittiske eller andre rasistiske ytringer er uforenlig med medlemskap.


Årsmøte
Årsmøtet godkjenner årsmelding og regnskap, foretar valg, og godkjenner handlingsplan. Årsmøtet holdes innen 1.mars, og kalles inn med minst fire ukers varsel. De som har stemmerett på årsmøtet, er medlemmer som har betalt medlemskontingent for foregående eller inneværende år. Man må være medlem når innkallingen utsendes for å ha stemmerett på årsmøtet. 

Medlemmer som ønsker at saker skal reises på årsmøtet, må sende inn forslag senest to uker før årsmøtet avholdes. Endelige sakspapirer skal sendes ut senest én uke før årsmøtet.

Organisasjoner har stemmer etter medlemsmassen: under 1 500 medlemmer 1 stemme, 1 500-10 000 medlemmer 2 stemmer, over 10 000 medlemmer 3 stemmer. Alle medlemmer av STGN og STGN’s medlemsorganisasjoner kan møte med tale- og forslagsrett. 

Regnskap framlegges på årsmøtet. Eventuelle forslag om å endre den årlige kontingenten, avgjøres av årsmøtet.

Dagsorden for årsmøtet

  • 1. Godkjenning av innkalling
  • 2. Valg av ordstyrer og valg av referent
  • 3. Framlegg og godkjenning av årsmelding
  • 4. Framlegg og godkjenning av regnskap og eventuelt forslag om å endre årlig kontingent
  • 5. Framlegg og godkjenning av handlingsplan
  • 6. Behandling av innsendte forslag
  • 7. Behandling av vedtektsendringer (krever to tredjedels flertall)
  • 8. Valg av leder
  • 9. Valg av nestleder
  • 10. Valg av det øvrige styret
  • 11. Valg av revisor


Styret

Organisasjonen ledes av et styre på sju. Årsmøtet velger leder og nestleder, styremedlemmer og to varamedlemmer. Foruten leder og nestleder konstituerer styret seg selv, og det skal i alle fall være en sekretær og økonomiansvarlig. Styret er vedtaksdyktig når minst fire medlemmer er til stede. Styret skal ha geografisk bredde. Valgbare er personer som er medlem av STGN eller STGN’s medlemsorganisasjoner. Valgperioden er ett år.

Lokale arbeidsgrupper
Det er et mål å etablere lokale arbeidsgrupper i hele landet. Gruppene skal arbeide for organisasjonens formål i samråd med styret, og kan eventuelt søke styret om økonomisk støtte. 

Ekstraordinært årsmøte
Styret kan innkalle til ekstraordinært årsmøte. Mer enn 25 prosent av medlemmene kan kreve at styret innkaller til ekstraordinært årsmøte. Ekstraordinært årsmøte kan tidligst avholdes tre uker etter at nødvendig redegjørelse for årsaken til det ekstraordinære årsmøtet er sendt til medlemmene. 


Økonomi og regnskap
Organisasjonens regnskapsår følger kalenderåret. Virksomheten finansieres i hovedsak gjennom kontingent, pengeinnsamling, ulike arrangement og donasjoner. Revidert regnskap skal legges fram for årsmøtet til godkjenning.


Vedtektsendringer
Vedtektene kan endres med to tredjedels flertall på et årsmøte. Endringsforslag skal ligge ved innkallingen til årsmøtet for å kunne behandles.

Oppløsning
Ship to Gaza Norway kan oppløses med fire femtedels flertall på et årsmøte. Oppløsning må stå på innkallingen for å kunne vedtas. Ved oppløsning skal STGN’s midler og eiendeler disponeres i samsvar med STGN’s verdigrunnlag.